x FB
  • Start
  • Oferta
  • O mnie
  • Faq
  • Kontakt
  • Uprzejmie informujemy o zmianie polityki prywatności zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

    Polityka prywatności:

    Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy:

    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest firma Cezary Zych z siedzibą w Przecławiu, ul. Przecław 91A / 2, kod pocztowy 72-005, adres e-mail: czaras87@icloud.com, tel. +48 500 260 294

    Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO i w celu marketingowym Administrator powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej.

    Podanie danych osobowych na stronie internetowej cezaryzych.pl jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest moja zgoda. Mam wpływ na przeglądarkę internetową i jej ustawienia. Odbiorcami danych osobowych mogą być Google, Facebook, Call Page, Tawk. Mam prawo wycofania zgody w dowolnym momencie poprzez zmianę ustawień w przeglądarce. Dane osobowe będą przetwarzane i przechowywane w zależności od okresu używania technologii. Mam prawo zażądania od administratora dostępu do moich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania tych danych, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Profilowanie używane jest w Google Analytics, Google AdWords, Facebook Pixel. W sytuacji wniesienia sprzeciwu wobec profilowania, prosimy zoptymalizować odpowiednio przeglądarkę.

    W przypadku pytań dotyczących przetwarzania danych osobowych prosimy o kontakt z Inspektorem Ochrony Danych. Sposoby kontaktu z inspektorem ochrony danych w firmie Cezary Zych z siedzibą w Przecławiu, to: adres korespondencyjny ul. Przecław 91A / 2, 72-005, Przecław, adres e-mail:czaras87@icloud.com, tel. +48 500 260 294, formularz kontaktowy dostępny na stronie cezaryzych.pl, infolinia +48 500 260 294.

    Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres od 30 dni do 5 lat do czasu wykorzystywania możliwości marketingowych i analizy danych potrzebnych do prowadzenia działalności gospodarczej


    Prawa użytkownika strony internetowej:

    Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, jak i również prawo do ograniczenia ich przetwarzania/ prawo do cofnięcia zgody, prawo do przenoszenia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, jeśli Pani/Pana zdaniem, przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana – narusza przepisy unijnego rozporządzenia RODO.


    Polityka cookies:

    Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies i podobnych technologii w celach technicznych, reklamowych, statystycznych oraz by dostosować Serwis do indywidualnych potrzeb Użytkowników.

    Można je podzielić na cookies niezbędne, czyli takie, bez których Serwis nie może funkcjonować poprawnie, cookies dotyczące personalizacji, potrzebne, by zapisać ustawienia i preferencje Użytkowników, oraz cookies dotyczące optymalizacji reklam, które zbierają informacje na temat reklam wyświetlanych Użytkownikowi oraz mogą służyć do tworzenia Twojego profilu.

    W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące wszystkich powyższych plików cookies.

    Możesz przejść do korzystania z Serwisu wybierając "Akceptuję"

    Aktualności

    Wbrew potocznemu rozumieniu profesji eksperta finansowego, jego działania nie ograniczają się wyłącznie do dziedziny kredytów i ubezpieczeń. Poczesną częścią działalności specjalistów obsługi rynku finansowego są również leasingi. Jest to bardzo rozległa dziedzina, która w przypadku niedoinformowania może wyglądać nieco zawile, ale zwykle wystarczy kilka informacji, by rozwiać dręczące Klientów wątpliwości. Przykładem takiej sytuacji może być porównanie najmu długoterminowego z leasingiem operacyjnym. O ile na początku niniejszego artykułu sprawa może wyglądać na nieco zagmatwaną, w miarę czytania może nam przyjść do głowy maksyma znana z ogródka wielkich korporacji, czyli „to nie problem, ale szansa”.

    Najem długoterminowy staje się coraz popularniejszy wśród polskich przedsiębiorców. Na modelowym przykładzie spróbujemy porównać jego ofertę z leasingiem operacyjnym. Po co? Po prostu na pytanie „najem długoterminowy czy leasing operacyjny?” trudno odpowiedzieć w sposób jednoznaczny. Każdy Klient ma inne potrzeby, każdą sytuację trzeba rozpatrywać indywidualnie, niezwykle często możemy mieć do czynienia z różnicami priorytetów. Dla jednych najbardziej się liczą niskie koszty, dla innych elastyczność danego rozwiązania, zaś kolejne osoby wskażą krótki czas oczekiwania na decyzję i ograniczenie formalności do minimum Żeby wybrać najlepiej, najkorzystniej będzie przeanalizować szczegółowo oferty dostępne na rynku. Konkretne propozycje, konkretnych firm można sprawdzić podczas konsultacji w moim gabinecie, natomiast na potrzeby dzisiejszych rozważań posłużymy się porównaniem modelowym, oczywiście wyposażonym w realne parametry zaczerpnięte z mojego bogatego doświadczenia w obsłudze tego typu operacji. Porównajmy program leasingowy długoterminowy z programem leasingowym operacyjnym. Zacznijmy od tego, że przedsiębiorca który chciałby skorzystać z najmu długoterminowego lub leasingu operacyjnego nie musi przy zawarciu umowy od razu ponosić wysokich kosztów. Wysokość wkładu własnego da się dostosować do aktualnej sytuacji finansowej. Popatrzmy:

     

    Najem długoterminowy, co to znaczy?

    Umowa jest podpisywana określony okres, po jej zawarciu obowiązuje z góry ustalony harmonogram spłat rat - jedynym kosztem, jaki się ponosi używając leasingowany pojazd jest rata miesięczna. Najem długoterminowy pozwala na łatwą wymianę samochodu na nowy, nawet po 24 miesiącach użytkowania. Dzięki elastycznym warunkom umowy można pozwolić sobie na często wymianę pojazdu na nowy, lepszy model i to niewielkim kosztem. Umowa najmu długoterminowego nie wymaga od wykupu pojazdu po określonym terminie najmu. Zaś kiedy wygasa, do wyboru są następujące możliwości:

    • oddanie pojazdu i wymiana na nowy model;
    • zwrot samochodu;
    • wykupienie pojazdu zgodnie z wartością rynkową.

     

    Leasing operacyjny, co w tym temacie?

    Mówimy o ofercie, która co prawda charakteryzuje się wyższymi kosztami użytkowania, ale jednocześnie gwarantuje relatywnie niską cenę wykupu pojazdu. Również w tym przypadku umowa jest zawierana na określony okres czasu, podobnie jak określona jest miesięczna rata. Kiedy umowa leasingu operacyjnego wygaśnie, leasingobiorca ma prawo wstrzymać się od decyzji wykupu pojazdu. Tyle, że z uwagi na niewielką cenę wykupu (1% wartości pojazdu!) leasing operacyjny wygląda na bardziej opłacalny.

     

    Od czego zaczniemy porównanie? Od analizy kosztów

    Za przykład niech nam posłuży samochód popularnej marki, zaś warunki porównania wyznaczy wariant standardowy, czyli bez opon, ubezpieczenia i ogólnopolskiego serwisu, ale za to z całodobową opieką ze strony centrum technicznego. Rzecz jasna, taką ofertę można rozszerzyć o dodatkowe produkty, ale wtedy zmieni się kalkulacja warunków finansowych. Co jeszcze? Dla przejrzystości obliczeń użyjemy tylko wartości netto. Po podstawieniu wskaźników, najem długoterminowy będzie wyglądać tak:

    • cena zakupu pojazdu: 36 800 zł;
    • okres użytkowania: 36 miesięcy;
    • opłata wstępna: 0 zł;
    • wartość miesięcznej raty: 583,42 zł;
    • przebieg pojazdu: 45 000 km.

    Wartość miesięcznej raty to około 1,6 % ceny samochodu (583,42 zł x 100%) ÷ 36 800 zł = 1,58538043%

    Koszt korzystania z oferty najmu długoterminowego przez 36 miesięcy to łącznie: 36 x 583,42 zł = 21 003,12 zł

    Dla lepszego rozeznania w sytuacji zerknijmy na różnicę między ceną zakupu pojazdu, a kosztami wynajmu przez 36 miesięcy. Wyniesie ona: 36 800 zł – 21 003,12 zł = 15 796,88 zł

    Jak można zauważyć suma wpłat za najem odbiega od wartości pojazdu w znaczny sposób – po zaokrągleniu będzie niższa o 16 000 zł. Wynika to stąd, że z założeń umowy najmu długoterminowego wynika, iż samochód po zakończeniu umowy nie zostanie wykupiony. Jak pamiętamy, najem długoterminowy nie zobowiązuje leasingobiorcy do wykupienia pojazdu. Oczywiście, jeśli zdecyduje się on później na przejęcie auta na własność, może to zrobić. Cenę ustala się wówczas na podstawie wartości rynkowej (RV) samochodu w danym momencie.

     

    Natomiast leasing operacyjny będzie wyglądać tak:

    • cena zakupu pojazdu: 36 800 zł;
    • liczba rat leasingowych: 35;
    • opłata wstępna: 0 zł;
    • wartość miesięcznej raty: 1 134,15 zł;
    • cena wykupu: 368 zł;
    • rodzaj pojazdu: nowy.

     

    Miesięczna rata wynosi tu około 3,1 % ceny samochodu (1 134,15 zł x 100%) ÷ 36 800 zł = 3,08192935 %

    Suma opłat leasingowych wyniesie więc 35 x 1 134,15 zł = 39 695,25 zł, natomiast jeśli chodzi o różnicę między ceną pojazdu, a sumą rat to mamy 36 800 zł – 39 695,25 zł = -2895,25 zł

     

    To że wynik jest ujemny oznacza, że suma 35 rat leasingowych jest niemal o 3000 zł wyższa od wartości auta. Ekonomicznie jest to rzecz jasna uzasadnione, ponieważ po wygaśnięciu umowy przedsiębiorca może wykupić pojazd po korzystnej cenie, czyli jak powiedzieliśmy wcześniej - 1% x 36 800 zł = 368 zł. Jak widzimy, wartość wykupienia samochodu to 1% ceny jego zakupu, czyli 368 zł. Jeśli leasingobiorca wpłaci tę kwotę, to może wciągnąć pojazd do ewidencji swoich środków trwałych, ponieważ oficjalnie staje się jego właścicielem.

    Jak można zauważyć, wartość raty w ofercie najmu długoterminowego jest niższa o ponad połowę w stosunku do leasingu tradycyjnego (583,42 zł x 100 %) ÷ 1 134,15 zł = 51,4411674 %

     

    Co to wszystko dla nas oznacza?

    Przede wszystkim niskie koszty użytkowania w przypadku najmu długoterminowego oraz zminimalizowanie wydatków związanych z obsługą. Najem długoterminowy wychodzi zdecydowanie taniej niż leasing operacyjny, aczkolwiek gdybyśmy chcieli wykupić pojazd po okresie obowiązywania umowy, jego cena będzie znacznie wyższa – może się różnić nawet o kilkadziesiąt procent wartości.

     

    Najem długoterminowy, a leasing operacyjny – jak podjąć tę decyzję?

    Jak wiadomo, przy kontaktach przedsiębiorstwa z kontrahentami bardzo ważny jest prestiż. Auto którym się przybywa na biznesowe spotkanie będzie mieć w tej kwestii dość istotne znaczenie. Najem długoterminowy pozwala na częstą zmianę samochodów, bez dodatkowych formalności związanych ze sprzedażą poprzedniego wozu i stosunkowo niskim kosztem. Wystarczy odwiedzić salon danej marki i wybrać nowy model. Przedsiębiorcy wymagający oferty zapewniającej elastyczność i sposobności częstych zmian modeli samochodów bez większych obciążeń kapitałowych wybierają ten wariant jako korzystny. Ale jeśli częsta wymiana aut nie jest taką ważną sprawą, a leasingobiorca przewiduje, lub wręcz wie, że po wygaśnięciu umowy zechce wykupić ten samochód, warto będzie się zastanowić nad leasingiem operacyjnym. Takie rozwiązanie gwarantuje niską cenę wykupu, na który po upływie okresu umowy każdego Klienta będzie stać.

     

    Opłaty miesięczne

    Jeśli chodzi o różnicę między ratami w leasingu operacyjnym i najmie długoterminowym to wynika ona z założenia, że przedsiębiorca który zdecyduje się na najem długoterminowy najprawdopodobniej nie będzie chciał wykupić pojazdu, w przeciwieństwie do Klienta, który skorzysta z leasingu operacyjnego. Stąd najem długoterminowy to niskie raty miesięczne przy wysokiej cenie wykupu samochodu, zaś leasing operacyjny to korzystna oferta wykupu i wyższe raty. Możemy powiedzieć, że najem długoterminowy daje znaczną oszczędność środków o ile nie zależy nam na przejęciu auta, inaczej suma poniesionych kosztów będzie porównywalna.

     

    Zakup to nie wszystko, trzeba go jeszcze rozliczyć

    Tym co wśród przedsiębiorców budzi sporo wątpliwości jest rozliczenie najmu długoterminowego, co do którego można znaleźć różne interpretacje podatkowe. Jeśli chodzi o przyjętą zasadę to najem długoterminowy rozlicza się kilometrówką, co oznacza że mamy do czynienia z koniecznością prowadzenia uciążliwej dla niektórych, ewidencji przebytych tras. Na podstawie liczby kilometrów przejechanych w celach firmowych oraz stawki za kilometr przebiegu samochodu generuje się limit rozliczanych kosztów. Przy kilometrówce od wydatków związanych z użytkowaniem pojazdu można odliczyć wyłącznie 50% podatku VAT.

    W ramach tego limitu nie trzeba jednak brać pod uwagę czynszu za najem długoterminowy, ponieważ limit wydatków obliczony wcześniej nie wpływa na opłaty związane z uzyskaniem prawa do użytkowania auta. Faktury za najem rozlicza się odrębnie, w następujący sposób:

    • odlicza się 50% podatku VAT,
    • pozostałe 50% VAT (przy którym nie ma zastosowania prawo odliczenia) razem z kwotą netto ujmuje się jako koszty uzyskania przychodów.

     

    A gdyby odliczyć cały VAT?

    Trzeba powiedzieć, że odliczenie 100% VAT przy umowie najmu długoterminowego jest dopuszczalne, o ile spełni się dodatkowe formalności. Przysługuje ono, kiedy samochód zostaje zgłoszony w urzędzie skarbowym jako firmowy na druku VAT-26. Obwarowania tego wariantu to konieczność prowadzenie kilometrówki (dla celów rozliczenia VAT) oraz stworzenie regulaminu użytkowania pojazdu, wykluczającego jego użycie w celach prywatnych i przechowywanie tego regulaminu w dokumentacji.

    Samochód z najmu długoterminowego w firmie – jak rozliczyć jego koszty?

    Od zasady rozliczania kilometrówką najmu długoterminowego jest odstępstwo, wymaga jednak spełnienia dodatkowych warunków. Najem długoterminowy można księgować podobnie jak leasing operacyjny, o ile umowa została zawarta na czas określony, który stanowi przynajmniej 40 procent okresu amortyzacji, zaś suma ustalonych w tej umowie opłat, pomniejszona o podatek VAT odpowiada co najmniej wartości początkowej pojazdu. Również w tym przypadku można odliczyć 100% VAT, o ile oczywiście samochód zostanie zgłoszony w urzędzie skarbowym, opisany regulaminem a dla celów rozliczenia VAT prowadzona jest kilometrówka.

    Rozliczenie samochodu w leasingu operacyjnym

    Leasingobiorca, który korzysta z leasingu operacyjnego wlicza raty leasingowe wraz z opłatą wstępną w koszty podatkowe. VAT jest doliczany zarówno do wartości opłaty wstępnej, jak i każdej kolejnej raty, i podlega odliczeniu na bieżąco w określonej wysokości, po otrzymaniu faktury. Schematycznie wygląda to następująco:

    • mieszany rodzaj dysponowania – odliczamy 50 % VAT, a pozostałe 50% wraz z kwotą netto ujmuje się dla celów podatku dochodowego;
    • firmowy rodzaj dysponowania – odliczamy 100% VAT, ale należy spełnić dodatkowe formalności.

    Wszystko to oznacza, że VAT jest rozliczany analogicznie jak przy najmie długoterminowym. Samochód po wykupieniu można zaliczyć do środków trwałych i amortyzować go w wartości wykupu.

     

    Wykupienie leasingowanego samochodu – czy to się opłaca?

    Istnieje możliwość wykupienia samochodu po zakończeniu okresu umowy leasingu operacyjnego. Cena wozu będzie znacznie niższa od wartości rynkowej toteż warto to zrobić. W tym właśnie miejscu pojawia się jednak dylemat, czy takiego wykupu dokonać na dane prywatne, czy może lepiej firmowe. O ile umowa leasingowa dopuszcza taki wybór, warto rozważyć pierwszy wariant. Dlaczego? Ponieważ głównym kryterium opłacalności jest tu zazwyczaj planowany termin sprzedaży samochodu. Jeśli Klient zamierza szybko sprzedać poleasingowy wóz, to zdecydowanie korzystniej będzie wykupić go jako osoba prywatna.

     

    Samochód wykupiony, samochód sprzedany

    Sprzedaż firmowego samochodu oznacza konieczność zapłaty podatków. Jeżeli wóz znalazł się w ewidencji środków trwałych, a podatek VAT został odliczony, wówczas trzeba udokumentować sprzedaż na podstawie faktury VAT. Oznacza to zapłatę zarówno podatku VAT jak i dochodowego. Według ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest w takim przypadku „cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów”. Kwestia ta stanowi przedmiot wielu interpretacji podatkowych co oznacza, że jest uznawana za problematyczną. Organy podatkowe ogólnie przyjmują że podstawą opodatkowania jest wartość rzeczy, czyli cena za którą dany samochód można aktualnie nabyć.

    Czy zapłaty podatku dochodowego przy sprzedaży samochodu można uniknąć? Owszem, jeżeli zostanie on wykupiony na osobę prywatną, a jego sprzedaż nastąpi po upływie pół roku od wykupu wówczas nie trzeba płacić podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Sprzedaż wozu z prywatnego majątku nie podlega też opodatkowaniu VAT-em.

     

    Koszty utrzymania i użytkowania pojazdu

    Tak samo w przypadku leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego można ująć w ramach kosztów podatkowych wydatki związane z utrzymaniem pojazdu, takie jak części zamienne, paliwo, serwis, czy nawet myjnia. Jeśli najem długoterminowy jest rozliczany kilometrówką, wówczas trzeba to robić tylko pod warunkiem limitu kilometrówki. Z kolei sprawa odliczenia VAT-u zależy od rodzaju dysponowania pojazdu. Możliwości są dwie:

    • mieszany rodzaj dysponowania
    • firmowy rodzaj dysponowania

    Jeśli sporządziliśmy regulamin użytkowania pojazdu, prowadzimy kilometrówkę dla celów VAT a samochód został zgłoszony w skarbówce, wówczas od wszelkich kosztów użytkowania będziemy odliczać 100% VAT. W innym wypadku, wolno odliczyć tylko połowę.

     

    Nie warto się wahać

    Powyższe rozważania pokazują, że dziedzina leasingów potrafi być złożona, ale przy odpowiedniej znajomości przepisów i wiedzy o konsekwencjach poszczególnych rozwiązań nie jest czymś, czego należałoby się jakoś specjalnie obawiać. Najważniejsze to umieć określić swoje cele i priorytety, a potem znaleźć specjalistę, który pomoże dostosować do nich sytuację. Jeśli chodzi o mnie, mam w takich operacjach duże doświadczenie, jeśli macie Państwo dalsze pytania, albo pomimo lektury wybór opcji leasingowej pozostaje zablokowany wątpliwościami, zapraszam do kontaktu – rozwiejemy je podczas bezpłatnej konsultacji w moim gabinecie.